Planul psihic suportă la vârsta adolescenţei
prefaceri profunde. Este vorba de acele transformări care vor conduce treptat
la cristalizarea şi stabilizarea celor mai multe dintre structurile psihice ale
adolescentului.
Deşi
traseele pe care evoluează acest proces sunt sinuoase, complicate, presărate cu
numeroase bariere şi dificultăţi, deşi procesul ca atare poate fi mai calm sau
mai năvalnic, cu devansări spectaculoase, dar şi cu întârzieri descurajante, la
sfârşitul acestui proces ne vom afla în faţa prezenţei unor structuri psihice
bine închegate şi cu un grad mare de mobilitate. Acum au loc dramaticele
confruntări dintre comportamentele împreunate de atitudinile copilăreşti şi
cele solicitate de noile cadre sociale în care acţionează adolescentului şi
cărora el trebuie să le facă faţă, dintre aspiraţiile sale măreţe şi
posibilităţile încă limitate de care dispune pentru traducerea lor în fapt, din
ceea ce doreşte societatea de la el şi ceea ce dă el sau poate să dea, dintre
ceea ce cere el de la viaţă şi ceea ce îi poate oferi viaţa. Totodată,
prefacerile psihice la care este supus sunt generate de nevoile şi trebuinţele
pe care el le resimte, atât de nevoile apărute încă în pubertate, dar
convertite acum sub alte forme, cât şi de noile nevoi apărute la acest nivel al
dezvoltării. Nevoia de a şti a şcolarului mic, converită în nevoia de creaţie a
puberului, devine şi mai acută la adolescent, luând forma creaţiei cu valoare socială, nu doar subiectivă. Nevoia de a fi
afectuos se amplifică, luând la început forma unui nou egocentrism afectiv,
pentru ca pe parcurs, acesta să lase locul unei "reciprocităţi"
afective; are loc o senzualizare a individului, reapare agitaţia instinctuală,
se instituie nevoia de a i se împărtăşi sentimentele. Nevoia de grupare se
"sparge",se destramă pentru a lăsa loc nevoii de prietenii efective,
nevoia unui cerc intim de prieteni. Relaţiile dintre sexe sunt foarte strânse,
mai mult platonice, romantice, cu mare încărcătură de reverie şi fantezie; au
loc furtuni afective, "ruperi" spectaculoase şi dramatice de
prietenie.
Nevoia de distracţie a puberului se continuă şi în
adolescenţă, dar distracţiile se intelectualizează, sunt trecute prin filtrul
personalităţii; alegerea distracţiilor este electivă în funcţie de propriile
preferinţe. Aspectele de ordin cultural, estetic trec pe prim plan. Nevoia de
independenţă şi autodeterinare a puberului se converteşte în nevoia de desăvârşire, autodepăşire, autoeducare a
adolescentului care "dispune" într-o mai mare măsură de sine. Nevoia
de imitaţie a şcolarului mic convertită
în nevoia de a fi personal, a puberului, suportă noi metamorfozări în
adolescenţă. La început , dorinţa adolescentului de a fi unic se exacerbează
mult luând forma nevoii de singularizare, de izolare, tânărul fiind preocupat
şi absorbit aproape în exclusivitate de propria persoană, pentru ca spre
sfârşitul adolescenţei să ia forma nevoii de a se manifesta ca personalitate,
ca subiect al unei activităţi socialmente recunoscută şi utilă, valoroasă.
Nevoia de a fi personalitate se manifestă adeseori prin tendinţa expresă a adolescentului spre originalitate, cele
două forme ale sale: creaţia, producerea a ceva nou, original, şi
excentricitatea. Din dorinţa de a ieşi din comun, de a fi ca nimeni altul,
adolescentul îşi întrece prietenii în comportamente sociale şi deviante.
Impulsionat
de aceste nevoi, adolescentul îşi elaborează instrumentarul psihic necesar
satisfacerii lor. Astfel, nevoia de cunoaştere şi de creaţie poate fi
satisfăcută datorită faptului că în această etapă inteligenţa generală a
copilului se apropie de încheiere. Se consolidează structurile gândirii
logico-formale, capacitatea de interpretare şi evaluare, de planificare, de
anticipare, de predicţii, spiritul critic şi autocritic. Gustul excesiv pentru
raţionament, accesul la noţiunea de lege, reactivarea curiozităţii orientală
spre explicarea raţională, cauzală a fenomenelor şi relaţiilor dintre ele, vor
conduce spre abordarea mai amplă, filozofică a realităţii, la apariţia
atitudinilor critice faţă de valori. Ca urmare, se dezvoltă caracterul de
sistem al gândirii, dar şi unele instrumente ale activităţii intelectuale
(capacitatea de argumentare şi contraargumentare, de demonstrare, de elaborare
a unor ipoteze etc.).
La
această vârstă se dezvoltă mult debitul verbal, fluenţa verbală, flexibilitatea
verbală. Se adoptă un mod propriu de iscălitură, se elaborează algoritmi şi
stereotipii verbale ce servesc în soluţionarea diferitelor situaţii (ca
introduceri într-o conversaţie, ca modalităţi de încheiere a convorbirilor
etc.).
Conştientizând
valoarea de influenţare a cuvântului, vorbirea devine mai nuanţată, plastică,
se desfăşoară în funcţie de particularităţile situaţiilor (oficiale sau intime).
Comentarii
Trimiteți un comentariu